www.iiiWe.com » مـعـمـاری قـبـل از اسـلام

 صفحه شخصی بهروز بیگلر   
 
نام و نام خانوادگی: بهروز بیگلر
استان: زنجان - شهرستان: زنجان
رشته: کارشناسی معماری - پایه نظام مهندسی: سه
شغل:  مدیر عامل شرکت شاران زنجان
شماره نظام مهندسی:  00185
تاریخ عضویت:  1390/05/28
 روزنوشت ها    
 

 مـعـمـاری قـبـل از اسـلام بخش معماری

13

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام
منبع:

www.daneshnameh.roshd.ir

معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.




بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.




صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است.
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد.
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد.

اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

در قـرن چهـارم قـبل از مـیـلاد مسیح مردم سیالک بصورتی جامع شروع کردند به بنا نهادن بناهـای جـدید، که بخوبی مشخص است. این بناهـا بصورتی یکجا و توده، و تماما تهـیه شده از آجر خام بود. این آجـرهای اولیه کـه بـصورتی بیضی شکـل تهـیه می شد، در آفـتاب گـذاشته شده و خشک می شدند؛ و بعـد از آن مورد استـفاده قـرار می گـرفـتـند. معـماری این دوره تـمام بـناهـا را با رنگ قـرمز تـزئـین کرده و تمام درهای این بـناهـا کوتاه و باریک بوده و قـد درها بـیشتر از 90 - 80 سانتی متر نبود.
تـپـه حسن در نزدیکی دامغـان، تـپه ایلـبـلیس در 72 کیلومتری کـرمان، و تـپه حسنـلو در آذربایجان غربی از بـناهایی هـستـند که بوسیله حفاری های باستان شناسی از زیر خاک بـیرون آورده شده اند.





در حفاری های تپه حسنلو، سه بنای عـظیم کـشف شد که تمام آنهـا با نـقـشه ای یکسان درست شده بودند. این بـناها به 1000 - 800 سال قـبل از مـیلاد مسیح بـرمی گـردند. تمام آنهـا دارای دروازهً ورودی، حـیاط سنگـفرش شده، اتـاقـهـا و انـبار بوده اند.
در معـماری تـپه حسنلو، ساختمانهـا بـنـظر از چوب بنا شده اند؛ مربع و بصورت برج با پـایه های چـوبی که بدون برش بصورتی عمودی از آنهـا بعـنوان پایه و ستون استـفاده شده بود. یکی از اتاقـهـا بصورتی سنگـفرش شده با خشت خام کشف شد. نکـته جالب توجه اینکه اتاقی دیگـر را که بعـنوان آشپـزخانه از آن استـفاده می شده دارای جاهای مخصوص با شومینه دور آنها بود.

یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن 13 قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( 1250 قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانهً کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله "هـونـتاش هـوبان" پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی "دور - آنـتـش" ساخته شده بود.
این معـبد نشانگـر اوج و شکوه معـماری در آن دوره است. این بـنا بصورت چـهـارگـوش و به صورت یک ساخـتمان پـنج طبقه است، که هـر طبقه از طبقه قـبلی کوچکـتر است و نمائی بصورت مخروطی را نشان می دهـد. معـبد اصلی در آخرین طـبـقـه ساختـه شده بود. موادی که در ساختمان این معـبد بکـار رفـته است، بـیـشـتر از آجرهـای پـخـته لعـاب دار هـمراه با ساروج بـسیار قـوی بوده است.

گـنـبد غـربی معـبد چـغازنـبـیل که بصورتی ماهـرانه ساخته شده بود هـنوز هـم پس از گـذشت سـه هـزار سال از تاریخ آن بصورتی عـجـیب و حیرت آور در وضعـیتی خوب بسر می برد. ساخـتـن طاقـهـای هـلالی شکـل برروی راهـروهـا و پـلـکـان هـای داخل معـبـد نـشـانگـر مـوفـقـیت فوق العـاده و شگـفت آور معـماری در ایران باستان است. چـیـزی که باعـث تعـجب و شوک بـسیار در معـماری چـغـازنبـیل است، اینکه ابـتـکار هـنـرمندان آن دوره در اخـتراع و ساختـن یک سیستم جدید که آب آشامـیدنی ساخـتمان را تهـیه می کرده است. آب تسویه شده بوسیله عبادتـگـران و پـرستـشگـران و ساکـنین آن منطقه مورد استـفاده قرار می گـرفت.

شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 14:11  
 نظرات    
 
وریا ژولیده 20:39 شنبه 19 شهریور 1390
4
 وریا ژولیده
مفید بود ممنون
سید حافظ هاشمی 23:42 شنبه 19 شهریور 1390
5
 سید حافظ هاشمی
با عرض سلام خدمت مهندس بیگلر.
گفتن این مطلب را بر بی ادبی مگذارید برای این است که دوستان با تلفظ صحیح لغات آشنا شوند و نه چیز دیگر است . با توجه به نوشته مهندس بیگلر که (تپه سیالک ) ذکر شده بود نوشتار لغتی آن(سیلک) و تلفظی آن (سی یَلک) است .
هم چنین جناب مهندس تشکر از مطالبی که فرستاده بودید نکته اولی که می توانم متذکر شوم خدمت شما این است که به قول یکی از دوستان که الان حضور ذهن ندارم مطالبتون را با عکس بفرستید که کسانی که با این بنا ها آشناییت ندارند حداقل با عکس با آنها آشنا شوند.
ودیگر اینکه مطالبی که فرستاید موضوعیت خیلی خوبی دارد و لی کامل نیست شما می توانستید همه این بنا ها را که نام بردید به طور کامل تر در چند مرحله بفرستید که از حوصله دوستان هم خارج نباشد و هم چنین اطلاعات کاملتری از این بنا ها دوستان داشته باشند که اگر یک روزی بخواهند به آن مکان بروند ذهنیتی نسبت به آن داشته باشند تا در موقع مواجهه شدن با بنا ارتباط ملموستری با بنا داشته باشند .
با تشکر
محسن حیدری 11:12 یکشنبه 20 شهریور 1390
7
 محسن حیدری
ممنون از مطلب مفیدتون
باعث افتخاره ما ایرانیهاست
هرچند ظاهرا نباید از تاریخ و معماری قبل از اسلام چیزی بگیم
مائده علیشاهی 12:19 یکشنبه 20 شهریور 1390
5
 مائده علیشاهی
ممنون از ارسالتون
با نظر آقای هاشمی موافقم.
بهناز فردوسی 15:17 یکشنبه 20 شهریور 1390
3
 بهناز فردوسی
فقط می تونم بگم متشکرم از این همه مطلب و پست جالب
موسی حاجیان 18:02 یکشنبه 20 شهریور 1390
3
 موسی  حاجیان
خیلی مطلی مفیدی بود
سید حافظ هاشمی 23:01 یکشنبه 20 شهریور 1390
5
 سید حافظ هاشمی
با عرض سلام خدمت مهندس حیدری منظورتان از « هرچند ظاهرا نباید از تاریخ و معماری قبل از اسلام چیزی بگیم » چیست و دلیل آن را ذکر نمایید با تشکر.
نادیا نادری 12:54 دوشنبه 21 شهریور 1390
7
 نادیا نادری
خیلی ممنون ، استفاده کردم.در جواب دوست عزیز اقای هاشمی باید گفت هرچند متاسفانه آنچه که به ما القا شده که هرچه از هنر و معماری داریم متعلق به دوران اسلامی است، ولی در حقیقت هنر اسلامی در حقیقت هنر ایرانی است که در دوران اسلامی ایجاد شده . در حالی که شما کشورهای اسلامی را نگاه کنید از هنر و معماری چیز خاصی ندارند.
محسن حیدری 14:45 دوشنبه 21 شهریور 1390
3
 محسن حیدری
سلام جناب مهندس هاشمی
منظور حرفم خیلی روشنه
از این روشن تر نمیشه گفت
سید حافظ هاشمی 22:31 دوشنبه 21 شهریور 1390
4
 سید حافظ هاشمی
با عرض سلام خدمت مهندس خانم نادری من هم با نظر شما موافق هستم و مخالفتی با آن ندارم و در صحبت های من چیزی خارج از این نبوده که شما در جواب من گفتید به ما القا شده است. این القا شدگی برای کسانی است که از معماری و تاریخ معماری ایران خبر تدارند و پایه و اساس تشکیل یک معماری چیست نه برای ما که با آنهال در ارتباط هستیم و اگر کسی هم با این قضیه مخالفتی دارد یا اطلاعات کمی دارد و یا نمی خواهد قبول بکند که همچین چیزی وجود دارد. و در ادامه بگویم که منظورم کوبیدن اسلام و یا بناهایی که در دوره اسلامی ساخته شدن را ندارد بلکه می توان این جوری برداشت کرد که با آمدن اسلام به ایران همان نمادها و ساخت و سازهایی که انجام می شد با اصول اسلامی به نمایش گذاشته شد واز خرافه گویی و نمایی پرهیز شد و در کنار بیانات دین اسلام به مرحله کاملتری از معماری ایرانی که همه سازنده های آن ایرانی که مسلمان بودن ساخته شده پس نمی توان گفت که معماری ایرانی نبوده و یا معماری اسلامی نبوده است .که می توان به آن معماری ایرانی اسلامی گفت . و... که توضیحات بیشتر در مورد آن از حوصله این بحث خارج است.
سید حافظ هاشمی 22:36 دوشنبه 21 شهریور 1390
3
 سید حافظ هاشمی
با عرض پوزش از خدمت مهندس حیدری کجای حرفتون روشن است چه مطلبی را توضیح داده اید نیا آن را باز کرده اید که بفهمیم نباید در مورد آن حرفی به میان آورد . اگر در دوران قبل از اسلام اتفاق خاصی افتاده که باعث ننگ و آبرو ریزی ایران شده است که ما خبر نداریم خواهشا بگویید که ما هم متطلع شویم و یا دلایلی محکم برای این حرفتون بیارید ...
این نشد جواب که حرف من خیلی روشن است . کسی با چهار کلمه چیزی را تا به حال نتوانسته روشن کند اون هم موضوع به این مهمی را . متشکر می شوم که توضیحات بیشتری به این سوال بدهید که اگر من اشتباهی میکنم آن را اصلاح کنم ....
بهروز بیگلر 16:47 سه شنبه 22 شهریور 1390
3
 بهروز بیگلر
مهندس هاشمی عزیز و گل ممنون از انتقاد بجایی که داشتید خیلی خوشحال شدم در مورد غلط املایی شرمنده ببخشید در مورد اینکه تمامی مطالب بدون تصویر هستن با عرض پوزش من کمتر از یک ماه هست که عضو شدم نحوه آپلود و جاگذاری تصویر رو تو سایت بلد نیستم اگه راهنماییم کنی ممنون میشم یک دنیا در مورد کامل بودن مطالب ختما اونا رو کامل میکنم اگه مشکلی که گفتم رو بهم یاد بدی
بهروز بیگلر 16:48 سه شنبه 22 شهریور 1390
3
 بهروز بیگلر
حانم مهندس فردوسی ممنون از لطفی که دارید از تمامی دوستانی که به این ارسال پاسخ دادن تشکر و قدر دانی میکنم
محسن حیدری 18:20 سه شنبه 22 شهریور 1390
4
 محسن حیدری
جناب هاشمی عزیز
بنده اگر میتونستم حتما میگفتم
البته اگرم بگم نظرم تایید نمیشه
فقط میتونم بگم تو سخنرانیهای اخیری که از رادیو و تلویزیون پخش شده دنبال دلیلش بگردید
مهدی خان احمدی 21:45 پنجشنبه 28 دی 1391
0
 مهدی  خان احمدی
سلام خسته نباشید با تشکر از مهندس بیگلر بابت پیگیری های مداوم
لطفا مسئولین زیربط محترم اطلاع رسانی دقیق فرمایند تا ما نیز از بلا تکلیفی در بیاییم وبدانیم که باید به ارشد شرکت کنیم یا چگونه با مشکل پیش آمده را مرتفع سازیم با تشکر منتظر نظرات دوستان